Men den er skam reel nok min provokation!
Nu har jeg prøvet at installere Ubuntu på en gammel pc som jeg har stående, bevares, det er ikke meget maskine i dag.. med en sølle 1 Ghz cpu, 768 mb ram og en lille 80 GB HDD... Hvorfor så overhovedet prøve, er der sikkert mange der vil spørge? Jo, jeg har hørt og læst om alle Ubuntu's lyksaligheder flere steder og rundt omkring, så det skulle da prøves. Så jeg fik hentet det ned, brændt ud på en cd og installeret det. Derefter fulgte jeg en guide som jeg fandt links til herinde. Efter alt dette, skulle jeg da lige prøve at se hvor hurtigt den startede op, for med alt det, som er lagt ind på den, må det da tage sin tid. Hold da op, den er hurtigere i gang, end min windåse maskine, som altså kun er ca ½ så gammel som den ældste maskine (2 ghz x2 xpu, med 2 gb ram og 250 gb HDD).
Der må jeg indrømme.. Der fik jeg respekt for Ubuntu.. Igang med at bruge den, men hvad kan jeg med den som jeg ikke kan med min windows pc? Jeg kan gå på nettet, jeg kan bruge en msn klon, jeg kan afspille musik og video osv, kort sagt, så kan jeg stort set det samme som jeg kan på en almindelig windows baseret pc. Hvad er det så, der gør Ubuntu så fantastisk? Er det alle de små spil der følger med? Er det sammenholdet bag? Eller hvad er det? Ok, jeg har opdaget et par ting, som har imponeret mig. Fx kan Ubuntu se alle mine filer på min xp pc, det kan min vista bærbare ikke.
Jeg er fascineret af Ubuntu, ingen tvivl om det, men jeg har lidt svært ved at se hvorfor jeg skulle konvertere fra min xp til Ubuntu'en. Jo, det er en fordel det er gratis, men når nu jeg har betalt for min xp, hvad så? skal jeg så bare smide det ud? Det skal ikke lyde som om jeg er utilfreds på nogen måde, for jeg har den aller største respekt for jer, der er herinde. Mere flinke og hjælpsomme mennesker skal man kigge længe efter! Men I kunne temmelig sikkert være lige så flinke mennesker på windows platformen? Eller hvad med mac platformen? Den syntes jeg aldrig bliver nævnt i nogen sammenhænge herinde?
Afslutningsvist vil jeg da sige, at jeg vil give Ubuntu en chance, jeg har bl.a. installeret det på min nc10, da jeg syntes at det fortjener en chance. Og jeg skal skam også nok blive bedre til at bruge min gode gamle pc noget mere. Så helt håbløs er jeg altså heller ikke