Jeg pusler lidt med at lave en menu, som består af en række små scriptfiler, som jeg kan kalde fra terminalen.
Min pointe er, at det er nemmere, hurtigere og mere ergonomisk at taste "ff + Enter" , end det er at række ud efter musen og klikke på firefoxiconet.
Og det er f.eks. nemmere at taste "gcc" end at taste "gnome-commander"
osv..
Jeg har oprettet en mappe ved navn "Menu"
/home/mit-brugernavn/Menu
I den mappe lægger jeg alle mine små scripts
Det første til mappen bliver en fil, som jeg kalder "copytobin" (tester forinden i terminalen, om kommandoen i forvejen virker til noget andet), og jeg giver tilladelse til, at den kan køres som et program (højreklik på filen > Egenskaber osv..).
Indholdet i "copytobin":
sudo cp ~/Menu/* /usr/local/bin/
Så simpelt kan indholdet i en scriptfil være. Kun een linje..!

Jeg gemmer filen, og når den køres, så vil den kopiere alle menufilerne ned i mappen /usr/local/bin/
Til den mappe er der nemlig PATH , så Ubuntu altid kan finde filen, når den kaldes fra terminalen.
Nogle vil måske synes, at det er dobbeltkonfekt at have en mappe "Menu" med de samme filer i stedet for kun at have dem i /usr/local/bin/
Når jeg har valgt at gøre det sådan, så skyldes det primært, at jeg har bedre styr på min backup, når alle mine data er samlet under mappen "home"
Som kladdemappe er "Menu" måske også nemmere at arbejde i, fordi den ikke kræver ekstra login.
Det er selvfølgelig en smagssag og bedre forslag modtages gerne.
Men jeg håber, at I vil være med til at hyggedele "scriptkommandoer", for jeg er meget blank på alt andet end spørgsmål.
Jeg starter lidt forsigtigt:
Når en linje begynder med dette symbol: "#"
Kan man så være sikker på, at den linje ikke køres, og hvad mere kan symbolet umiddelbart bruges til..?
Hvis jeg laver et kørbart script ved navn "x" og i scriptet står der kun "exit"
hvorfor bliver jeg så ikke smidt ud af Terminalen, når jeg kalder "x" fra Terminalen..?

Er "EOF" en kommando, og hvornår skal den i givet fald bruges..?