Don S skrev:soundpartner skrev:Don S skrev:Tre hurtige facts om Linux i filmindustrien:
- 95% af alle computere i Hollywood kører Linux.
- De fleste større animations- og effektfilm efter 2002 er baseret på Linux.
- Disney, Weta Digital, Pixar, DreamWorks og Sony Pictures er bl. a. kendt for at bruge Linux.
det er så faktisk ikke helt rigtigt... de arbejder som oftest på silicon grafix maskiner som kører en avart af unix. de har så en stak renderfarme som køre ren unix. en del af deres frondends (bla) kører dog STADIG i windows-nt men bruger regnekræfter fra unix rentefarme
Bah, det var ikke hvad ham fyren fra CinePaint sagde på OSD.
well flint, flame med mere har tidligere været rent silicon grafix systemer (unix baseret) men kan i dag også køre på andre platforme. De kører dog stadig klart beds på silicon grafix maskinerne, og det er nok nogle af de mest brugte effekt systemer der findes.
works suiten (bla heavyworks), softimage 3d, avid med mere kører bedst på nt.
jeg har været med på en del reklame og musikvideoproduktioner. men jeg må da indrømme at det er nogle år siden. jeg ved at der blandt-andet er en dansker der forsker i at bruge en farm af playstation 3'er med linux da det skulle være den mest kosteffektive maskine på markedet for tiden. om der igennem de sidste 3 år skulle være sket et skifte mod linux på billige maskiner ved jeg ikke, men det var ikke sagen for 3 år siden i hvert fald
men om det er unix eller linux er vel som sådan sagen ligegyldig... jeg er bare glad for at windows slet ikke kan følge med...
for ca 8 år siden havde et firma her i danmark en farm af 12 pænt syge maskiner der kørte nt. farmens formål var rendering af effekter til 16mm og 32mm film og nu husker jeg ikke tallene præcist, men hvis vi går ud fra at farmen kunne rendere 1 frame i sekundet (ca. 2,5 minuters video i timen) så blev der med skiftet til unix frigjort så mange resourcer at den kunne arbejde ca 4-5 gange hurtigere og rendere en hel musikvideo (3½ til 4 minutter lang) på under en halv time. (forøvrigt til den nette sum af ca 8.000 kroner i timen)