Jeg havde et problem med Linux kernen "linux-image-4.15.0-48-generic", da min bærbare PC ikke kunne boote med denne kerne (Nok noget med grafikkortet).
Jeg startede derfor Ubuntu med den gamle kerne "linux-image-4.15.0-47-generic", og brugte nedenstående fremgangsmåde til at fjerne den nyeste kerne ""linux-image-4.15.0-48-generic":
# use the kernel numbers from previous step to confirm that the broken kernel has been installed
# eg if the currently broken kernel was linux-image-4.15.0-48-generic it should show up in the following command.
dpkg -l | grep linux-image
# remove the broken kernel
sudo apt-get purge linux-image-4.15.0-48-generic
# remove its headers too
sudo apt-get purge linux-headers-4.15.0-48-generic
On reboot you should boot into the previous safe version, hold shift down on boot and confirm that the broken kernel is not a choice in the grub advanced settings.
Because we haven’t removed the linux-generic package itself Ubuntu will still attempt to get a new kernel when one is available, just not the one you specifically purged.
Siden jeg gjorde dette, installerer Ubuntu ikke mere de nyeste kerner, når de bliver tilgængelige.
Når jeg kører opdatering, står der "Softwaren på denne computer er fuldt opdateret", og ubuntu kører videre med den gamle kerne "linux-image-4.15.0-47-generic", selv om jeg vil tro, at der er kommet nyere kerner siden.
Håber at nogen kan hjælpe.
Mvh. Dahldregen