Brænde filer over 1GB med k3b

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Brænde filer over 1GB med k3b

Indlæg af Spotten »

Hej.

Det ser ud til mit k3b ikke vil brænde filer større end 1GB, jeg forstår ikke helt hvorfor, men måske der sidder en venlig sjæl derude som ved det og lige kan fortælle mig det! :-)

På forhånd tak.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Brænde filer over 1GB med k3b

Indlæg af lath »

Spotten skrev:Hej.

Det ser ud til mit k3b ikke vil brænde filer større end 1GB, jeg forstår ikke helt hvorfor, men måske der sidder en venlig sjæl derude som ved det og lige kan fortælle mig det! :-)

På forhånd tak.

Det har noget begrænsningerne i filsystemer at gøre.

Det kunne type på at du bruger ISO9660 som filsystem, prøv istedet at bruge UDF som filsystem.

Har du en komplet iso fil kan du brænde den ved at skrive rå bytes direkte til block device driveren via den den fil i /dev der repræsenterer block devicet.
Kommandoen du skal bruge hedder dd, hvor if= parameteren angiver ISO filen, og of= er device filnavnet til block device driveren.
Hvordan du bruger dd kommandoen - jeg referer her til noget Arch Linux dokumentation, da det er ens for alle Linux styresystemer : https://wiki.archlinux.org/index.php/USB_Installation_Media - har du ikke en BIOS, men derimod UEFI, så er der i toppen af web siden også et link til hvad du så skal gøre.
Se bort fra at der står USB installationsmedie, det viker også for CD R/W drev - hiv du altså bruger det det rigtige /dev block device filnavn.

Eksempler på /dev block device filnavne
  • Block device filnavnet på den harddisk hvorpå Ubuntu bor på i min maskine hedder /dev/sda - den må man selvfølgelig aldrig bruge, da man så nuker sin Ubuntu installation godt og grundigt.
    I mit tilfælde har jeg på den 4. partition på /dev/sda - dvs på /dev/sda4 - min /home partition i et ext4fs filsystem - så mine data ville også blive roasted, hvis jeg lavede en Fejl40 ved at skrive of=/dev/sda til dd kommandoen.
  • Jeg kan nævne at mine USB flash disk enheder næsten altid optræder med block device filnavnet /dev/sdb
  • Det er vigtigt at man bruger det rigtige device filnavn - ellers nuker du din ubuntu installation, eller f.eks. data på en seperat harddisk med billeder og lignede.
  • Brug den her simple kommando i en terminal, som hjælp til at finde det rigtige block device filnavn:

Kode: Vælg alt

lsblk

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Spotten

Indlæg af Spotten »

Jeg har prøvet at sætte den på UDF i K3B, men det virker som om den alligevel brænder i ISO-9660, og når jeg sætter skiven i, sker der ingenting, som om den slet ikke findes! :(
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
swotie
Geografisk sted: Bjerringbro

Indlæg af swotie »

jeg bruger oz k3b ... har ingen problemer med at brænde iso-filer over 1 GB .... når jeg åbner k3b , siger den at det er en ... iso9660-image-fil ... den bliver brændt ganske udmærket, selvom den er lidt over 4GB
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
lath

Indlæg af lath »

Spotten skrev:Jeg har prøvet at sætte den på UDF i K3B, men det virker som om den alligevel brænder i ISO-9660, og når jeg sætter skiven i, sker der ingenting, som om den slet ikke findes! :(

• Rens hardwaren for støv.
  • Overvej om du har hardwarefejl - dvs. prøv med en anden brænder.
    Hvis den anden brænder virker er den først har forsøgt dig med nok elektronikskrot - husk at behandle den som sådan, hvis den degraderes til skot.
  • Kig også efter kendte softwarefejl i programmet, og fejlrettelser lavet i nyere versioner af programmet - du skal så finde versionnummeret for din installation af programmet.
    Du har også brug for at finde web site for upstream - nok en under-side til kde desktop web sitet.

En anden mulighed:
  • Lav iso filen med et program
    • isomaster er rigtig godt.
      Læs mere på upstream web sitet: http://www.littlesvr.ca/isomaster/
    • Brænd iso filen (de rå data der udgør et komplet filsystem) ...
      • du kan prøve at bruge K3b
      • du kan bruge Brasero (installer brasero, og brasero-cdrkit pakkerne)
      • der er også wodim (CLI program) , brug eventuelt cdw, der er en Ncurses frontend til wodim og genisoimage.Ncurses programmer skal afvikles i en terminal. (installer wodim og evt også cdw pakken)

Vigtigt : Kører du brasero med brasero-cdrkit udvidelsen eller cdw eller wodim direkte,så kør kommandoen med superbruger rettigheder, dvs. start programmet med sudo.
Alle programmer kører i sidste ende wodim der vil prøve at renice sig selv, så den kører mere realtime-agtigt. De giver større chance for at brændingen bliver en success. Dette er specielt vigtigt, hvor der ikke er meget fri RAM tilbage, og/eller hvor mikroprocessoren er hårdt presset med meget arbejde, fordi den sidder i en gammel computer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Spotten

Indlæg af Spotten »

Det jeg prøver på, er blot at lave en "data disc" med mp4 filer over 1GB, det lader til at være et problem.

Jeg har ingen problemer med IMG filer og ISO filer på 4GB og derover, det virker upåklageligt.

Så jeg gætter på det må være et andet sted begrænsningen ligger?
lath

Indlæg af lath »

Spotten skrev:Det jeg prøver på, er blot at lave en "data disc" med mp4 filer over 1GB, det lader til at være et problem.

Jeg har ingen problemer med IMG filer og ISO filer på 4GB og derover, det virker upåklageligt.

Så jeg gætter på det må være et andet sted begrænsningen ligger?

Da du ikke fortæller hvordan du gør - i detaljer - kan jeg ikke fortælle om du gør noget forkert.
Jeg vil heller ikke gætte for det får man ikke ret meget ud af i forbindelse med computere.

Du skal oprette et data cd/dvd projekt også drag and drop filer der skal brændes.

Hvis det ikke virker, eller du ikke kan finde ud af det, så er Plan B
  1. Brug isomaster til at lave en iso fil.
  2. Brænd iso filen (ikke med isomaster - for det kan den ikke)
/Lars
Spotten

Indlæg af Spotten »

Undskyld jeg ikke fik forklaret mig ordentligt! Men jeg trak bare filerne over efter at have valgt "data disc", men jeg prøvede for sjov med nogle andre større ISO filer, og der viser sig brænderen er stået af, det er bare ikke så længe siden jeg brugte den hvor den virkede, så jeg troede der var noget galt med softwaren!
lath

Indlæg af lath »

Spotten skrev:Undskyld jeg ikke fik forklaret mig ordentligt! Men jeg trak bare filerne over efter at have valgt "data disc", men jeg prøvede for sjov med nogle andre større ISO filer, og der viser sig brænderen er stået af, det er bare ikke så længe siden jeg brugte den hvor den virkede, så jeg troede der var noget galt med softwaren!

Nå ja, ok.
Så er det jo bare ud at købe en ny brænder - de er heldigvis blevet ret billige.

/Lars