Kan ikke se Ubuntu 12.10 partition i GParted eller Disk Man.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
karsten.lentfer
IRC nickname: Karsten
Geografisk sted: Høruphav, Sydals

Kan ikke se Ubuntu 12.10 partition i GParted eller Disk Man.

Indlæg af karsten.lentfer »

Jeg er begyndt at rode en del med Ubunutu 12.10, og det gør mig jo nok indimellem skyldig i at overdrive. Således også her, hvor jeg har lyst til at slette min 12.10 partition og geninstallere - men jeg kan dæleme ikke se min Ubuntu-partition længere! Hverken i Windows 7's diskmanager eller i GParted (har også en Windows 7 partition).

Det eneste jeg kan se er følgende partitioner & filsystemer:

/dev/sda1 & NTFS
/dev/sda2 & NTFS
/dev/sda3 & NTFS
uallokeret & uallokeret

That's it! Jeg har også installeret Ubuntu 12.10 på min kones computer, og her kan jeg se yderligere tre partitioner & filsystemer (hun har også en Windows 7 partition):

/dev/sda4 & extended
/dev/sda5 & ext4
/dev/sda6 & linux-swap

Hvordan kan det mon være at jeg ikke længere kan se de resterende partitioner, og hvordan kan det lade sig gøre at få dem frem igen? :-)
ActionpackedPIVII
IRC nickname: steffen

Re: Kan ikke se Ubuntu 12.10 partition i GParted eller Disk

Indlæg af ActionpackedPIVII »

Du har tilfældigvis ikke flere forskellige harddiske i din computer ? Altså fysiske harddiske?
Jeg spørger da du så skal være sikker på at have markeret den rigtige harddisk øvest til højre i Gparted.

Hvis du stadig ikke kan se det, vil jeg forsøge med en ubuntu live-dvd eller USB. og så om du derfra kan se dine partitioner.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Har du installeret Ubuntu som "Wubi"? Grunden til at jeg spørger, er at Ubuntu så ligger på Windows's NFTS partition. Hvis du godt kan logge ind på Ubuntu, er det ret sikkert at det er det som er tilfældet.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
karsten.lentfer

Hej ActionpackedPIVII,

Mange tak for dit svar.

Nej, jeg har kun een fysisk harddisk på min computer, og det er den som står angivet i øverste, højre hjørne i GParted. Men det der undrer mig er, at jeg faktisk slettede min Ubuntu-partition for en uges tid siden gennem vha Disk Manager i Windows 7, helt problemløst. Derfor regnede jeg også med at det ville være problemløst denne gang - men den manglende partition besværliggører jo sagen en anelse.

Det mystiske er jo at jeg synes at have gjort alt på samme måde som sidste gang - hvor jeg altså sagtens kunne se Ubuntu-partitionen - men ikke denne gang....Jeg må prøve med en Ubuntu-USB ved lejlighed og se om det kan hjælpe.
karsten.lentfer

Hej Christian,

Mange tak for dit svar.

Ja, jeg har installeret Ubuntu som "Wubi" og jeg kan uden problemer logge ind på Ubuntu som jeg altid har gjort. Men hvis Ubuntu så ligger i Windows' partition, hvordan dælen kan jeg så identificere Ubuntu i Windows-partitionen og slette Ubuntu?

Jeg er ikke helt kommet dertil hvor jeg sender Windows 7 ud over kanten....Beklager...! Hehe...
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Du kan slette en "Wubi"install af Ubuntu, på samme måde som med alle andre programmer under Windows http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Uninstall-or-change-a-program
Det virker som om at du har styr på at lave en "rigtig" install af Ubuntu, set i lyset af de partitioner som er på din kones pc, så hvis du vil geninstallere (og ikke som Wubi), kender du metoden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
karsten.lentfer

Hej Christian,

Ja - naturligvis! Det er jo fordi, som du skriver, at jeg har installeret Ubuntu på forskellig vis på de to computere...! Det havde jeg jo ikke lige lagt "mærke" til...! Næste install bliver ikke med Wubi!

Tak for hjælpen til jer alle...!