Shutdown fører ikke til poweroff

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
mbjornbak
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Indlæg af mbjornbak »

Min 14 år trofaste, gamle PC er blevet forsynet med 2*256 MB Ram blokke og er igen oppe at køre. De to tidligere var på 64 MB ! Jeg har installeret Lubuntu på den.
Et problem er nu, at PC'en ikke vil forstå, at shutdown også betyder, at  den skal slukke og lukke-- poweroff. Lubuntu stopper fsv med at arbejde, men PC én og blæseren ( the fan) kører lystigt videre og jeg må bag desktoppen for at finde afbryderen.
Har søgt på netttet og konstateret, at jeg åbenbart ikke er "Palle alene i verden".
Har afprøvet følgende kommandoer fra terminalen:
sudo init 0
sudo shutdown - H now
sudo shutdown -P now
sudo poweroff
Alle resulterer i, at Lubuntu stopper, men ikke strømforsyningen.
Senest har jeg set, at man måske? har held i sprøjten, hvis man drister mig til at ændre i etc/default/grub,hvor der findes en fil, der ser sådan ud:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"  som angiveligt  kan ændres til 
ENTEN: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet acpi -force"
 ELLER: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash noapic nomodeset"
Før jeg kaster mig ud på, hvad der for mig er endog meget dybt vand, vil jeg høre, om nogle her kan sige noget sandsynligheden for at et eller begge alternativer fører til det ønskede resultat. Og selvfølgelig også måtte være andre veje at afprøve, som ikke betyder, at der pilles ved systemfilerne.
mbjornbak
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Shutdown fører ikke til poweroff

Indlæg af Christian.Arvai »

Mystisk. Hvis jeg kører:

Kode: Vælg alt

sudo poweroff

lukker min pc, incl. strømforsyningen, helt ned. Det er så på U12.04 at jeg prøvede det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Enig i, at det er mystisk. Jeg kører Lubuntu 12.04 på den pågældende alderstegne PC, der gør knuder, men det skulle vel principielt være ligegyldigt, da Lubuntu jo er med i ubuntufamilien.
mbjornbak
PS Kan jeg [ eller du "bag skærmen"] ændre i titlen på et indlæg? Jeg har et tidligere indlæg, som Lath har hjulpet med. Emnet skulle, hvis det skal være meningsfuldt, lyde: "Kablet og trådløs netadgang driller hinanden" og altså ikke, som jeg fejlagtigt fik det formuleret: "Trådløst & wifi "driller" hinanden."
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

kan det ikke være elektronikken der svigter?
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

PS Kan jeg [ eller du "bag skærmen"] ændre i titlen på et indlæg? Jeg har et tidligere indlæg, som Lath har hjulpet med. Emnet skulle, hvis det skal være meningsfuldt, lyde: "Kablet og trådløs netadgang driller hinanden" og altså ikke, som jeg fejlagtigt fik det formuleret: "Trådløst & wifi "driller" hinanden."

Done.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

How to be me skrev:kan det ikke være elektronikken der svigter?

Det vil jeg selvfølglig ikke udelukke--- kan du elaborere, da jeg ikke rigtig ved, hvad/hvor jeg skal kikke?
mbornbak
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

mbjornbak skrev:
How to be me skrev:kan det ikke være elektronikken der svigter?

Det vil jeg selvfølglig ikke udelukke--- kan du elaborere, da jeg ikke rigtig ved, hvad/hvor jeg skal kikke?
mbornbak

Jeg tror ikke at elektronikken svigter.

Den funktionalitet der lukker computeren ned findes meget sandsynligt simpelthen ikke for den PCs strømforsyning. (hint: 14 år gammel = den er fra IT bronzealderen ;) )

Funktionaliteten er et elektrisk signal på +5 volt (TTL kompatibelt) fra bundkortet til strømforsyningen, der får den til at lukke.
I ældre PCeres strømforsyninger eksisterer den simpelthen ikke.

Har du kørt Windows på den kan du måske svagt huske at Windows har skrevet "Nu kan du slukke for computeren." på skærmen.

/Lars
Senest rettet af lath 30. sep 2012, 14:28, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

det var kun en tanke, men det sidder vel er relæ der skal virke et sted.
Når lejligheden byder sig.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

How to be me skrev:det var kun en tanke, men det sidder vel er relæ der skal virke et sted.

Man bruger ikke relæer.
Moderne PC strømforsyninger bruger switch-mode strømforsyninger, der bruger transistorer.

Det som det føromtalte signal fra bundkortet gør er at det lader en kondensator op via en transistor.
Energien fra kondensatoren bruges så i en eller flere transistorer til at lede styrestrømmen væk fra switch-mode strømforsyningens power MOS-FET transistorer, hvilket har samme virkning, som at der slukkes for strømmen ind til strømforsyningen.

Elektrolytkondensatoren er så stor (i mikro fahrad) at den har en ladning, der er stor nok til at man er sikker på at strømforsyningen slukker - også flere år senere, hvor den er blevet varme-slidt, og derfor kun kan indeholde mindre ladning end da den var ny.

---
Den gamle PC strømforsyning kan godt anvende et relæ, men en effekt-thyristor er nu nok mere sandsynligt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

OK----- jeg lever så med at finde kontakten på bagsiden af desktoppen. Sådan er det åbenbart med stenaldergrej. Ja, jeg tror, at det er rigtigt, som Lath skriver, at windows- vistnok windows 95- sagde, at nu kan jeg slukke og lukke.
Jeg hører til den generation , som hylder princippet: if it aint totally broke, then find a sensible use for it.--- og det vil jeg så gøre.
mvh
mbjornbak