olenor skrev:Hej!
Jeg kan rimelig nemt slukke min server fra en terminal på min bærbare når jeg går til ro, men er det muligt at få serveren til selv at starte på et bestemt tidspunkt. Læste lidt i ct' om en funktion indbygget i VDR, men jeg har ikke brug for en videorecorder

Håber nogen har en løsning
Ole
Den funktionalitet er til rådighed i de fleste BIOSer.
Du kan i bonus ofte sætte den til også at sætte computeren i den strømtilstand den sidst var i, når strømmen kommer igen, hvis strømmen går.
Dvs hvis slukket før, så er den slukket efter strømmen kommer igen, og hvis den var tændt før, så starter BIOS automatisk computeren, når strømmen kommer igen.
----
Er funktionen ikke til rådighed i BIOS kan det stadig lade sig gøre ved at bruge en microcontroller, der har et backup-batteri som strømforsyning.
Den microcontroller sender så et et +5 volt signal ind til strømforsyningen, på den side at tænd computer
strømkontakten, der ikke er Ground (0 volt). Det får strømforsyningen til at tænde for strømmen til computeren, da den så tror at du har trykket på strømknappen.
Du kan så lave en seriel port kommunikation til den så du kan sætte nogle dato+tid/ugedage+tid ind i microcontrolleren.
Det er nok nemmest for dig at bruge en Arduino til det.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og
indlejede systemer, hvor indlejrede systemer
er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags