Hejsa, jeg forsøger at installere et Nokia 21M-03 mobilt bredbåndsmodem på ubuntu 12.04 fra 3.
Der følger en .deb-pakke med som jeg har installeret via softwarecenter. Der står: "Disse programmer skal køres fra terminal: NokiaInternetModem, NokiaInternetModem_AppStart, UpdateInstaller".
Men nu aner jeg ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg er helt ny på Ubuntu, så det er måske indlysende for en anden hvad jeg skal gøre. Jeg aner end ikke hvordan jeg kører et program fra Terminal.
På forhånd tak for hjælpen
Mobilt bredbånd, Nokia 21M-02 fra 3
-
- IRC nickname: nikostej
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Mobilt bredbånd, Nokia 21M-02 fra 3
har du prøvet og bare putte den i og se om den dukker op i forbindelseshåntering. så skal den nok være uden pinkode som kan fjernes i windows.
Når lejligheden byder sig.
-
Ja, det prøvede jeg så nu.
Når jeg booter til Ubuntu igen, så finder det modemmet. Men opkaldet til 3 virker ikke. Den forsøger at forbinde fotæller "jeg er logget på hjemmenetværket" og så "forbindelsen er afbrudt" umiddelbart efter.
Nu finder den altså modemmet, men kan ikke oprette forbindelse (jeg har forsøt med alle betalingsmulighederne, ved opsætningen af mobiltbredbånd).
Jeg kan iøvrigt tilføje, at kontakten til modemmet er betinget af, at det ikke har været slukket. Dvs. hvis jeg tager modemmet fra, så kan ubuntu igen ikke finde det. Jeg starter op i Windows (uden at bruge SIM PIN) og dernæst i Ubuntu, og så er modemmet der igen.
Når jeg booter til Ubuntu igen, så finder det modemmet. Men opkaldet til 3 virker ikke. Den forsøger at forbinde fotæller "jeg er logget på hjemmenetværket" og så "forbindelsen er afbrudt" umiddelbart efter.
Nu finder den altså modemmet, men kan ikke oprette forbindelse (jeg har forsøt med alle betalingsmulighederne, ved opsætningen af mobiltbredbånd).
How to be me skrev:har du prøvet og bare putte den i og se om den dukker op i forbindelseshåntering. så skal den nok være uden pinkode som kan fjernes i windows.
Jeg kan iøvrigt tilføje, at kontakten til modemmet er betinget af, at det ikke har været slukket. Dvs. hvis jeg tager modemmet fra, så kan ubuntu igen ikke finde det. Jeg starter op i Windows (uden at bruge SIM PIN) og dernæst i Ubuntu, og så er modemmet der igen.
-
- IRC nickname: How to be me
når jeg har sat mit modem op i windows uden pin-kode og starter op igen skriver den "Oister standart(Oister UMTS)" under netikonet oppe i højre hjørne, så skal jeg bare klikke på det for forbindelse. men det er et gammel modem, jeg ved ikke om et nyere kræver mere.
måske du skal skrive din udbyders navn under opsætning under windows i 3-s netforbindelsesmenu, men jeg er ikke sikke på det.
måske du skal skrive din udbyders navn under opsætning under windows i 3-s netforbindelsesmenu, men jeg er ikke sikke på det.
Når lejligheden byder sig.
-
Jeg fik det aldrig til at virke.
Jeg forsøgte med alle den nævnte fremgangsmåde. Men når jeg forsøger at få modemmet til at ringe op, får det ikke forbindelse.
Desuden kunne Ubuntu kun finde nævnte modem kun efter det havde været startet op i Windows først.
Jeg har nu prøvet med et Huawei modem, og det virker!
Ingen bull, sæt i, Ubuntu fandt selv ud af det var fra 3, tryk på forbindelsen, og vupti!
Min konklusion er altså at det er Nokia-modemmet der er noget møg, har du et Nokia 21M-02, så bed om at få et andet hos din udbyder.
Jeg forsøgte med alle den nævnte fremgangsmåde. Men når jeg forsøger at få modemmet til at ringe op, får det ikke forbindelse.
Desuden kunne Ubuntu kun finde nævnte modem kun efter det havde været startet op i Windows først.
Jeg har nu prøvet med et Huawei modem, og det virker!
Ingen bull, sæt i, Ubuntu fandt selv ud af det var fra 3, tryk på forbindelsen, og vupti!
Min konklusion er altså at det er Nokia-modemmet der er noget møg, har du et Nokia 21M-02, så bed om at få et andet hos din udbyder.