bokruse skrev:Jeg er på udkig efter Linux-folk, som ville være interesseret i at hjælpe os med den afsluttende betatest af vores nye klient, som understøtter Linux (Debian og Red Hat). Nu er jeg ikke personligt den store Linux-haj(guderne skal vide, at jeg har forsøgt!), så hvis jeg ikke allerede har trådt ved siden af med mit indlæg, så håber jeg ikke at jeg gør det med min antagelse af at Ubuntu er kompatibel med software der understøtter Debian?

Med venlig hilsen
Bo Kruse
Keepit.com
Hej Bo, keepit.com
Jeg vil lige gøre opmærksom på en markant forskel i forhold til Windows, som du måske, eller måske ikke ved.
Du ved nok at man i Debian og Debian baserede systemer såsom Ubuntu installerer software og softwarens afhængigheder som pakker fra pakkearkiver.
I Ubuntu er der en ekstra ting:
Det er muligt at sælge pakker (med software) fra det der kaldes "Ubuntu Software Center".
Det er meget nemt at bruge og jeg vil anbefale i at i sælger jeres software derfra, blandt andet fordi når i opdaterer softwaren i pakkearkivet vil opdateringen automatisk blive udrullet til jeres kunder i form af en ny pakke.
En anden grund er at vi ikke anbefaler folk at hente software uden for arkiverne - altså vi fraråder folk at bruge den installationsmetode for nye programmer, som f.eks. Windows benytter sig af.
Begrundelserne er sikkerhed, og at de selv skal huske at opdatere pakken, hvis de henter og installerer en deb fil.
En anden ting er også at *.so filer (svarer til *.dll i Windows) kan blive opdateret, hvorved softwaren i den manuelt installerede pakke har afhængigheder til *.so's der ikke længere er installeret på systemet (ABI inkompatibilitet).
Jeg er helt sikker på at du ved hvad det betyder, og hvor sure kunder kan blive over at jeres program ikke virker.
Links der kan have jeres interesse, (Canonical, Sydafrika er dem der udvikler Ubuntu):
/Lars - som er prof. software udvikler
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og
indlejede systemer, hvor indlejrede systemer
er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags