Intel kort er et rigtig godt valg da de selv udvikler en åben driver og der ved har generel god support (gma500 er en undtagelse da det er et omdøbt powervr kort, det er dog vist begrænset til ældre Netbooks). Deres grafikkort er dog ikke særlig stærke.
AMD har netop fordoblet antallet af udvikler de har ansat til at udvikle på den åbne Radeon driver, så nu er der 4

Drivere er pt bagefter hardware med ca 1 generation, og er ikke særlig hurtig når det kommet til spil etc. De udgiver dog også en lukkede driver til alle Radeon HD kort, der deler kode med Windows drivere, jeg har ikke brugt den særlig meget men den ser ud til at virke på en fornuftige måde.
NVIDIA har kun en lukket driver med dets eget ireterende konfiguration værktøj, de understøtter dog kort helt tilbage til geforce Fx/5 (tro geforce 4 og geforce 2mx, som er et langsomt geforce 4, blev droppet omkring 11.04).
Der er ikke særlig mange andre der laver grafikkort til bærbar, men de bør også undgåes. Du bør nok også undgå maskiner med hybrid mellem Intel og ATI/NVIDIA kort, pt virker det meget ringe under Linux og lån skabe problem.
Jeg hade for resten Intel GMA 915 i min gamle bærbar, Radeon HD 6300 i min nye. GeForce 460 i min gamer maskine og Radeon HD 6??? i min arbejds maskine. Den sidste kan finde på at lave nogle små grafik fejl når den køre med den åbne driver, hvilket jeg dog fortrækker.