Må indrømme at denne tråd har jeg copy/paste fra hardwareonline.dk, da jeg ikke helt tænkte mig om til at starte med, og lagde den ud på HOL.dk da jeg har haft en profil der i nogle år. Tror det faldt mig naturligt, men efter en gjorde mig opmærksom på dette, ja så måtte jeg indrømme at det nok også mere var her at denne tråd havde sin plads

https://www.hardwareonline.dk/traad.asp ... tid=848830
Hej Alle
Nu har jeg i længere tid rodet lidt med ubuntu/linux, da jeg er TRÆT af microsoft/Google...
Jeg søger en som evt. har lyst til at lære lidt fra sig til en begynder som mangler guidning i forhold til hvor jeg finder vej i div guides/manualer osv. Plus der sikkert er en del fagudtryk som ikke helt er faldet på plads hos mig endnu

Jeg er selvfølgelig klar over at rigtig meget info kan findes netop via google eller div søgning osv, dette gør jeg selv en del i også, da jeg i bund og grund er ret nysgerrig og videnbegærlig på dette punkt. har været fascineret at det underliggende i Mange år, men aldrig, før nu, fået ro og tid til at gå mere i dybden med det.
Så nej, jeg søger ikke en jeg kan kontakte så snart der er et mindre problem, men en der har en vis erfaring på området og som gerne gir et råd eller et hint hvis man sidder fast, og som kan forklare en der ikke er lært i fagudtryk og slang, at begå sig lidt i denne verden.

Vil lige skitse kort op hvad jeg har i sinde at starte ud med, som projektet jeg tænker der skal lære mig igennem div opstarts problemer og kan give mig en vis erfaring......

Here Goes.....
1. Jeg har en stationær(ældre dato, som jeg tænker skal sættes op som server).
2. En bærbar hp dv6 (som jeg pt har installeret Ubuntu desktop 16.04 på)
3. Og en stationær (af nyere dato, som pt køre windows 7, men med tiden skal ha' andet OS).
Min plan, indtil videre, er så at den gamle stationær skal sættes op som en Ubuntu server, sønnen spiller minecraft, og en server til dette kunne være fedt for ham og vennerne tænker jeg og jeg selv vil gerne have et sted jeg kan gemme dokumenter, videoer, billeder osv, lige meget hvor jeg er. Så det er i starten, primært dette denne maskine skal bruges til.
Så har jeg HP bærbaren hvor jeg har installeret ubuntu desktop 16.04 på. OG, der er en lille bagtanke med at jeg har denne også, den gamle stationær har ikke trådløst net i sig, og mine maskiner står for langt fra routeren til kabel. jeg tænker at disse to maskiner skal forbindes via kabel (ethernet) og på den måde dele internettet fra bærbar. Dette er måske en, i nogens øjne, tåbelig process, men jeg tænker at dette netop vil være med til at give mig en form for erfaring med div systemer og deres gøren osv.
Den nyere stationær, ønsker jeg med tiden at ændre til ubuntu eller lignende linux system, det må tiden og erfaringen vise. Et ved jeg dog, Jeg er Færdig med Windows pt.
Det kan måske i nogen øre lyde som en simpel opgave, men som ny og med millioner af forskellige links osv derude, kan visse ting være lidt svært at finde rundt i, og er der ikke en mand kan spørge om lidt, så kan det til tider, synes jeg, være svært at se logikken i det. og så er det (jeg i hvert fald

Nå, det blev en længere smøre, må se om der overhovedet er nogen der når så langt her

Vh Dennis