Først og fremmest: jeg er en ung mand på 27 som er helt ny i Linux-verdenen. Jeg har alle år brugt Windows på mine computere og betragtet det som det eneste styresystem som jeg mestrer (Macs styresystem har jeg dog meget perifært genskab til). Jeg interesserer mig ikke synderligt for computere og teknik og må derfor betragtes som en meget gennemsnitlig computerbruger - mest bruger jeg min PC til internetsurt og tekstbehandling. Ikke desto mindre har jeg besluttet mig for at prøve kræfter med Ubuntu, som er den Linux-distribution jeg har fået anbefalet specifikt til mig fra alle sider. Man hører jo så uendelig meget godt om Linux.
Jeg har to computere. En stationær 32 bit PC fra 2005 og en bærbar PC som jeg købte sidste år, og som er den jeg primært bruger til alle seriøse formål. Den stationære har jeg formateret og installeret Ubuntu på, som det nu eneste styresystem den har. Jeg har brugt den en lille smule til at orientere mig i Ubuntu og lege med. Den bærbare har stadig kun Windows, men i den kommende uge vil jeg, med en teknisk anlags kammerats hjælp, installere Ubuntu, så jeg kan starte op i begge styresystemer.
Jeg har et DV-kamera med en masse materiale, som jeg skal have logget ind. Jeg har tænkt mig at bruge min stationære computer til dette (jeg skal nødvendigvis bruge firewire og en sådan port kan jeg kun få på min stationære). Jeg har læst lidt op og ned om dette. Det viser sig at jeg skal bruge et Ubuntu-program ved navn Kino til logging af materiale fra DV.
Jeg vil nu gerne installere Kino, men kan ikke finde ud af hvordan man skal gøre det. Jeg forstår så meget at jeg skal åbne noget der hedder et terminal-vindue, for at installere Kino og har også fundet ud af hvordan man åbner dette. Jeg har læst denne guide: http://www.ubuntuhowtos.com/howtos/import_video_from_MiniDV_camera - jeg prøver at følge den nøje, men når jeg instaster den givne kommando i terminalvinduet, og derefter min adgangskode, fungerer installationen aldrig. Der sker ikke rigtig noget... den skriver noget som jeg ikke forstår og den kommando jeg skal instaste efter "sudo apt-get install kino" vil min computer ikke acceptere.
Jeg forstår således at installation af programmer foregår på radikalt anderledes facon end det gør i Windows, hvor man nårmalt bare klikker på en "install"-fil og det derefter kører ret meget af sig selv.
Jeg er fuldstændig ny i Ubuntu og håber at der er nogle herinde der kan hjælpe mig med at få installeret Kino, så jeg kan komme i gang med logging af mit DV-materiale. Jeg er virkelig i vildrede over hvad jeg skal gøre - på forhånd af hjertet tak for jeres hjælp!

Hvad skal jeg gøre?