En .tar.gz er ikke mere til Linux end de er til Windows. På Windows skal man dog installere et ekstra program for at kunne udpakke .tar.gz så der for bliver de ofte tilbudt en .zip selv om de fylder mere end .tar.gz. Begge er blot en komprimeret mappe.
Grunden til at din kommando ikke virker er at du står i hjemme mappen og ikke har skrevet at filen ligger under i under Hentede filer.
Jeg har fundet filen du har hentet og det du har hentet er et selvstændigt Java program og ikke en Inkscape udvidelse. Du skal i stedet hente den fil der heder:
dibl-inkscape-0.5.2-bin, den indeholder nogle Inkscape udvidelser skrevet i Python script (hurra jeg gættede rigtig

)
Deres installations vejledning kan findes her:
https://code.google.com/p/dibl/wiki/InstallInkscapeExtensionsDet første du skal gøre er at udpakke indholdet, det kan enten gøres ved at højre klikke og vælge udpak, eller du kan åbne den og trække indholdet der hen hvor du vil udpakke det til. Jeg antager at du udpakker den på skrivebordet. Følgende kommando vil så flytte de nødvendige filer ind hvor Inkscape kan finde dem.
Kode: Vælg alt
sudo mv ~/Skrivebord/dibl-inkscape-0.5.2/*.inx /usr/share/inkscape/extensions/
sudo mv ~/Skrivebord/dibl-inkscape-0.5.2/*.py /usr/share/inkscape/extensions/