MIn første oplevelse med Ubuntu er et dødt netværkskorlasht som pt ikke vil "genoplives (jeg er stadig fortrøstningsfuld)
Jeg skal jo have Ubuntu til at fungerer i en verden ano 2014 så der er en stribe programel og applikationer som bare skal virke (flash- nemID- noget serverkontakt- listen forlænges i takt med opdagelser

Jeg kigger så på https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/23/trin-for-trin-guiden/#grafisk_metode
og det ruller fint- eller det gør det så indtil "Trin 3 : Installer nødvendige Drivere, Codecs, Plugins, Java og Flash"
hvor der listes div pakker der skal installeres " icedtea-7-plugin, ubuntu-restricted-extras, vlc-plugin-pulse, ttf-mscorefonts-installer og totem-plugins-extra"
hvis jeg klikker på link så vil den jo gerne vide hvilket program linket skal eksekveres i - og jeg ville jo gerne bruge software centeret... Men hvor i fil strukturen gemmer det sig?? I DONT KNOW- IM NEW !! nå men jeg kan jo copy/paste så det gør jeg så med "icedtea-7-plugin" her er plugin endelsen vigtig ellers stilles jeg overfor et valg som jeg ikke har forudsætninger for at træffe. Men det gjorde jeg heldig vis

Næste link "ubuntu-restricted-extras" den finder jeg også via C/P og så bliver det igen anstrængende !! Nu vil maskinen at jeg FJERNER "libac codec library" & "libav utility library" (jeg er sikker på at modtage hjælp til dette så det gemmer jeg lidt )
Næst i rækken "vlc-plugin-pulse" findes tror jeg- ihvertifald er valget nu remove istedet for install

NÆSTE ! "ttf-mscorefonts-installer" det spiller men jeg ved reelt ikke hvad jeg installerer. Formoder det er noget skriftprogramel der gør at ubuntu kan vise div fonte korrekt - men det irriterer mig ikke at vide hvad det EGENTLIG er jeg roder med ... (jeg ved godt at en WIN installation indeholder 1000 ting jeg ikke ved en dyt om den indeholder men nu er vi jo i LINUX land som skulle være tilpasseligt til den enkelte bruger og og og og - superlativerne mangler ikke der ude i WWW. men jeg har bedre adgang til oplysninger om reperation og service af det hydrauliske system på en gammel citroen opfundet før computeren end jeg har på noget "tilpasseligt" OS på selvsamme computer

Hvorfor skal jeg iøvrigt indtaste min kode hver gang jeg vil installerer en stump software i samme session ... ???
Og hvorfor er tandhjulet oppe i højre hjørne af panelets menu på engelsk når alt andet er på dansk ???
Nå men jeg er stadig PÅ. Og flyver glad og fro videre i projektet :
Trin 4 : Installer ekstra programmer
Ohh nu strammer det til !
startupmanager findes ikke i en søgning (fair enough at alle guides ikke kan vedligeholdes men skal der findes noget ?? )
aptitude !! Øhh terminal baseret pakke håndterer jeg skal vel fordælen ikke i terminalen og hvis så forhåbentlig kun sjældent, GUI må være vejen ...Jeg husker stadig den gysen det gav de jeg hoppede fra min commodore 64 til Mac i hmmm 1990

NOTE to self "positiv tænken-positiv tænken"...
sysinfo : tja foreslået af dette fora tænker jeg " det skal jeg nok bruge" så det ryger på HD
p7zip : der dukker 2 op - jeg vælger begge, ZIP er vigtig og skal bruges meget så meget ved jeg da

acidrip: den napper vi også ...
rar : hmmm kan p7zip ikke håndterer RAR filer ... ??
gparted: partitionering - det kan godt på sigt vise sig brugbart
Nå listen rulles igennem og nu tjekker vi så lige java hos skat !! jojo der kommer nemID billed dog skal jeg lige tage hånd om en sikkerheds meddelelse omkring NETS ... noget HTTPS som ikke er autoriseret..
Men java spiller så skal vi bare have FLV filer til at køre ..nogen viser billed og lyd andre kun lyd og nogle gør intet ... Noget CODEC pakke ??
Og kontakt til min synology NAS - men det roder jeg lige med

Jeg tror stadig på projektet - men hvis de der links kunne eksekveres (hvor i fil hirakiet er software center) så ville det være lidt nemmere for de næste der tager turen vha guiden ... TAK ...
og så var der lige "libac codec library" & "libav utility library"
Glæder mig til at tage del i Ubuntu glæder vha dette fora