nicvan skrev:Beklager det lidt sene svar.
Men det her er genialt!:
AJenbo skrev:Så vil jeg forslå følgende:
Kør følgende kommando:
Kode: Vælg alt
mkdir /dev/shm/RamDisk && ln -s /dev/shm/RamDisk ~/RamDisk
Går ud fra at denne disk kun bruge de ram som mappen fylder, altså hvis der ligger 1 gb i mappen så bruger den 1 gb ram.
Det er rigtigt.
Bemærk dog at kernen tildeler RAM i blokke (1 blok=1 page) á 4 KB, så du kan have uudnyttet diskplads inde i hver fil (intern fragmentering):
http://en.wikipedia.org/wiki/Fragmentation_%28computing%29#Internal_fragmentationHar du således 1024 filer der fylder imellem 1 byte og 1 KB, så fylder de 4 MB i RAM i stedet for et sted imellem 1024 bytes til 1 MB.
nicvan skrev:Er der nogen grund til at jeg ikke kan se mit ram forbrug stiger når jeg smider noget i mappen ?
Jeg har ikke brugt RAM disk før, men jeg gætter på at
... kommandoen viser det i kilobytes. (hvis du bruger free -m så kan du ikke ændringer indenfor den samme megabyte).
nicvan skrev:Hvis jeg tilføjer linjen:
tmpfs /tmp tmpfs rw,size=256M 0 0
til /etc/fstab bliver min /tmp mappe så ikke flyttet til rammene under opstart?
Jo, men nogle web sider skriver at 256 MB så bliver en hård grænse, dvs at du får alle mulige problemer, muligvis alvorlige, med styresystemet hvis systemsoftware ikke kan allokere filer i /tmp fordi partitionen er fyldt op - har du mange små filer kan du måske løse det med en meget lille sektorstørrelse (512/1024/2048/4096 bytes?) når du opretter filsystemet.
Min vurdering er at tmpfs er en bedre ide - den bliver større når du har brug for det og når du sletter filer bliver den mindre. Du kan måske med fordel scripte dig til at slette de resultat-filer fra latex compileren du ikke skal bruge, så du konstant rydder op - sådan ca lige som man laver memory mangement i f.eks. C/C++. Resultater du kommer til at bruge lidt senere kan du kopiere over til den rigtige harddisk før dit script nuker indholdet af RAM disk mappen.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og
indlejede systemer, hvor indlejrede systemer
er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags