Goddag,
Har nogen et bud på, hvor jeg justerer Font Size i Kubuntu 12.04 LTS?
Baggrund:
------------
Jeg sidder og er ved at opsætte en ThinkPad T43p [1] til en ældre medborgere og mangler lige at finde ud af, hvor jeg i Kubuntu 12.04 justerer skriftstørrelsen på skærmen / "desktoppen" / "skrivebordet".
Man kan juserer en del i de enkelte applikationer, som fx Thunderbird.
Men jeg vil gerne justere hele "skrivebordet", da menuer mv. er alt for småt til den ældres brug.
Jeg har tcruised lidt rundt i: System Settings, men synes ikke rigtig, at der er noget, der springer lige i umiddelbart øjnene mht. at sætte: Font Size (det er ikke skærmopløsningen, som jeg ønsker at ændre!).
Note:
------
[1] http://www.thinkwiki.org/wiki/Category:T43p
Kubuntu 12.04 LTS: Hvor sættes skriftstørrelsen?
-
- IRC nickname: pefu
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Kubuntu 12.04 LTS: Hvor sættes skriftstørrelsen?
pefu skrev:Goddag,
Har nogen et bud på, hvor jeg justerer Font Size i Kubuntu 12.04 LTS?
Baggrund:
------------
Jeg sidder og er ved at opsætte en ThinkPad T43p [1] til en ældre medborgere og mangler lige at finde ud af, hvor jeg i Kubuntu 12.04 justerer skriftstørrelsen på skærmen / "desktoppen" / "skrivebordet".
Man kan juserer en del i de enkelte applikationer, som fx Thunderbird.
Men jeg vil gerne justere hele "skrivebordet", da menuer mv. er alt for småt til den ældres brug.
Jeg har tcruised lidt rundt i: System Settings, men synes ikke rigtig, at der er noget, der springer lige i umiddelbart øjnene mht. at sætte: Font Size (det er ikke skærmopløsningen, som jeg ønsker at ændre!).
Note:
------
[1] http://www.thinkwiki.org/wiki/Category:T43p
Du justerer skriftstørrelsen i: K-menuen -> system settings -> application appearance.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: pefu
lath skrev:Du justerer skriftstørrelsen i: K-menuen -> system settings -> application appearance
Det var et meget brugbart svar

Aktuelt forsøger jeg mig med at ændre fra default: 9 -> 12 og 8 -> 10 og så må vi se, om den skal have et ekstra nøk opad eller det afprøvede er en passende justering.
Så jeg takker, bukker og løfter på hatten ... svaret sparede mig givet for en del tid med selv at finde løsningen.
PS: Til lidt kontorting & nyhedslæsning mv. performer T43p'en med 1 GB RAM og 60 GB harddrive tilsyneladende OK trods det at det er en ældre model. Og de gamle IBM'er er tilmed fysisk nærmest holdbar som en kampvogn, når man bare ikke lige drukner dem i cola eller kaffe

-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
Ja t4x er virkelig gode. Nogle mener sågar det er bedre at købe en brugt business-lenovo end en ny alm. Pc.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12