Flere java-brugere på een pc

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Store Nord

Flere java-brugere på een pc

Indlæg af Store Nord »

Jeg administrerer nogle Ubuntu-PC'ere med flere brugere, som skal kunne bruge 'nem-id'.
Hvis flere brugere med hver sin konto på samme pc skal bruge Oracle JRE, hvor skal den så installeres?
I /usr/lib eller i /opt ?
Jeg havde først installeret den i /usr/lib, men den slog ikke igennem til kontoen 'Bruger', som er en standard-konto uden password.
Jeg vil gerne prøve at undgå at bruge 'ppa'.
Brugeravatar
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Flere java-brugere på een pc

Indlæg af AJenbo »

Hvor for vil du ikke bruge PPA?
1: Du kan hente .deb filen fra PPA on installere manuelt.
2: Du kan hente .deb filen fra PPA og se hvordan de har gjort det også gør det sammen menuel.
Store Nord

Indlæg af Store Nord »

Når jeg gerne vil undgå PPA, er det fordi jeg synes jeg har læst om mange løsninger, der bliver løst med PPA.
Det betyder, at man efterhånden kan frygte at blive afhængig af en masse PPA'er.

Du skriver ikke, om du mener, det også løser mit problem med at skulle installere (Oracle-) java for hver enkelt bruger på PC'en?
Brugeravatar
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du vil uanset være afhængig af Oracle, det er lettere at bruge et ppa så længe det lader sig gøre og så finde en ny løsning hvis det forsvinder, en det vil være selv hele tiden at skulle sørge for at java er korrekt installeret og opdateret. Det er jo nettop der for PPA eksistere, jeg ser det også som utroligt usandsynligt at det ppa som bruges til Oracle java lige forsvinder, det er et af de ældste og udbyder mange andre servicer. Forsvinder et ppa kan du også fint fortsætte med at bruge den seneste udgave af de programmer du har installeret der fra.
PPA installere for hele systemet,var det ikke nettop det dit spørgsmål gik ud på?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Store Nord skrev:Jeg havde først installeret den i /usr/lib, men den slog ikke igennem til kontoen 'Bruger', som er en standard-konto uden password.
Jeg vil gerne prøve at undgå at bruge 'ppa'.

Hvis du ikke ved hvad du laver, så skal du bruge arkiverne.

Det slog ikke igennem for den almindelige bruger fordi at /usr/lib ikke er en mappe hvori der bør ligge programmer ifølge LSB (Linux Standard Base) standarden.
Miljøvariablen PATH angiver i hvilke mapper Ubuntu skal søge efter et program. Man kan godt starte programmer der ligger et andet sted, men så skal man angive en absolut sti komplet med filnavn og fil extension.

Store Nord skrev:Jeg administrerer nogle Ubuntu-PC'ere med flere brugere, som skal kunne bruge 'nem-id'.
Hvis flere brugere med hver sin konto på samme pc skal bruge Oracle JRE, hvor skal den så installeres?

Brug en installtion fra arkiverne.
Hver bruger har så sin egen konto, og hver bruger vil så bruge sin egen NemID signaturfil fra sin egen hjemmmappe under /home mappen.

Jeg kan ikke lige huske hvor NemID filerne er men du bør nok sørge for at lave en opsætning hvor other-bits (rwx) for især NemID signatur filen har værdien 0 (nul).

Ubuntu sætter som standard read other-bitten til 1, hvilket betyder at alle bruger kan læse en fil.
De kan altså læse NemID signaturfilen, hvilket naturligvis udgør en sikkerhedsrisiko, da det giver mulighed for identitetstyveri, og at en bankkonto kan tømmes for penge.

Du skal sørge for at /etc/profile, og hver users $HOME/.profile fil har en

Kode: Vælg alt

umask 077

... kommando, der forårsager at filers rettigheder som standard sættes til at brugeren har alle rettigheder, og at gruppen og alle andre brugere (other) ingen rettigheder har.
Kig mere på den side for information om umask: http://www.cyberciti.biz/tips/understanding-linux-unix-umask-value-usage.html

Du kommer til at køre chmod som om du var den pågældende bruger (fra en root terminal med su -c kommandoen), hvis de allerede har en NemID signaturfil hvor read-bitten på others er sat(=den er 1=alle bruger kan læse filens indhold).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:
Store Nord skrev:Jeg administrerer nogle Ubuntu-PC'ere med flere brugere, som skal kunne bruge 'nem-id'.

Brug en installtion fra arkiverne.
Hver bruger har så sin egen konto, og hver bruger vil så bruge sin egen NemID signaturfil fra sin egen hjemmmappe under /home mappen.

Jeg kan ikke lige huske hvor NemID filerne er men du bør nok sørge for at lave en opsætning hvor other-bits (rwx) for især NemID signatur filen har værdien 0 (nul).

Ubuntu sætter som standard read other-bitten til 1, hvilket betyder at alle bruger kan læse en fil.
De kan altså læse NemID signaturfilen, hvilket naturligvis udgør en sikkerhedsrisiko, da det giver mulighed for identitetstyveri, og at en bankkonto kan tømmes for penge.

Du skal sørge for at /etc/profile, og hver users $HOME/.profile fil har en

Kode: Vælg alt

umask 077

... kommando, der forårsager at filers rettigheder som standard sættes til at brugeren har alle rettigheder, og at gruppen og alle andre brugere (other) ingen rettigheder har.
Kig mere på den side for information om umask: http://www.cyberciti.biz/tips/understanding-linux-unix-umask-value-usage.html

Du kommer til at køre chmod som om du var den pågældende bruger (fra en root terminal med su -c kommandoen), hvis de allerede har en NemID signaturfil hvor read-bitten på others er sat(=den er 1=alle bruger kan læse filens indhold).

/Lars

Med NemID ligger signaturen nettop ikke på brugerens maskine men på nets server så det er nok ikke så relevant her.
Store Nord

Indlæg af Store Nord »

Svaret fra AJenbo » 30 mar 2013, 16:38
irriterede mig fordi jeg jo netop ønsker at kunne styre sådan noget selv! :!: og ikke behøve at stole på èn eller anden PPA 8-)
Men svaret fra lath » 30 mar 2013, 22:13
sagde det samme, og enighed gør jo stærk. Så nu stoler jeg på de stærke, og bruger en (også stærk) vejledning på https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=16209
til at installere 'ppa:webupd8team/java'.

Og så virker det bare :D

Med hensyn til gæstekontoen lath » 30 mar 2013, 22:13 :
har du forstået, at der ikke er brug for beskyttelse af filerne?
og har AJenbo ret, når han mener, at det heller ikke er relevant med hensyn til Java?
Disse Brugere af gæstekontoen har jo ingen administrator-ret.
Store Nord

Indlæg af Store Nord »

lath skrev:Det slog ikke igennem for den almindelige bruger fordi at /usr/lib ikke er en mappe hvori der bør ligge programmer ifølge LSB (Linux Standard Base) standarden.

Her hos mig ser det nu ud til at PPA'en lagde Java under /usr/lib :P

Her ligger min java.png
Her ligger min java.png (35.61 KiB) Vist 1878 gange

Hvad mener du /opt bør bruges til :?:
Brugeravatar
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tjek om ikke den fil der kaldes ligger her:
/usr/bin/java

Det er også meget muligt at forskellige dele ligger i forskellige mapper, prøv at hente pakkerne manuelt og undersøg hvordan de er sat op for at blive klogere på hvordan java skal installeres:
http://ppa.launchpad.net/webupd8team/java/ubuntu/pool/main/o/oracle-java7-installer/

Når der er tale om gæste sessioner så forsvinder alle filer når brugeren logger ud. Gæste brugere har heller ikke adgang til andre brugeres filer, så det burde være htl unødvendigt at lave umask når du køre det på den måde.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Store Nord skrev:
lath skrev:Det slog ikke igennem for den almindelige bruger fordi at /usr/lib ikke er en mappe hvori der bør ligge programmer ifølge LSB (Linux Standard Base) standarden.

Her hos mig ser det nu ud til at PPA'en lagde Java under /usr/lib :P

Her ligger min java.png

Hvad mener du /opt bør bruges til :?:

Kigger du godt efter i bin mappe finder du et soft link lavet med ln -s kommandoen der peger ind i /usr/lib - det virker fordi at soft linket der peges giver en absolut sti sådan som jeg nævnte før.
Bemærk at der sædvanligvis er en kæde på ca 3 softlinks før man ankommer til programfilen.

Installere du et program under /usr/lib og har du ikke et softlink til programmet fra en bin mappe, så virker det ikke.

Vedrørende NemID:
Ja, det er rigtig nok at DanID kan lege at de er dig, med de konsekvenser det har for dig.
Den første sag om identitetstyveri der bliver begået med NemID bliver ikke rar for den det går ud over.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Store Nord

Indlæg af Store Nord »

Svar til AJenbo » 31 mar 2013, 03:52 :
De 'mennesker', der bruger mine publikums-computere, skal have lov til at have deres filer liggende på computeren - naturligvis på eget ansvar. Derfor bruger jeg ikke gæstekontoen, men en fælles standard brugerkonto kaldet 'Bruger'.
(læs også næste svar -

Svar til lath 31 mar 2013, 04:34 :
I '/usr/bin' ligger der et link, der hadder 'java'.
'java' henviser til '/etc/alternatives/java'
'/etc/alternatives/java' henviser til '/usr/lib/jvm/java-7-oracle/jre/bin/java'.
Og så er vi tilbage til det jeg sagde om at java ligger under '/usr/lib/'. :)

Det lader ikke til at nogen af jer ved, hvad '/opt' er for noget? - så lad os springe det over. :P

Angående Nem-id: Jeg vil da være ked ad det, hvis mine 'Brugere' løber en større risiko end de gør derhjemme? :?:
Vedhæftede filer
Java kommandovej.png
Java kommandovej.png (263.87 KiB) Vist 1721 gange
Brugeravatar
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tønder browser historik (cache og cookies) jeg så burde den være på plads.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Når man bruger en offentlig PC, så løber man en større risiko. Den fysiske adgang til maskine vil altid være langt mere kritisk end over netværk, hvis der er mennesker der vil misbruge data.

Og angående PPA`erne: der er så mange brugere af disse, at evt. fejl (pg dermed tilgængelighed af nye versioner) vil blive opdaget og rettet hurtigere end nogen enkelt mand ville kunne gøre det. Det er netop en af forcerne ved opensource.

Men hvis du virkeligt ønsker at have det sikkerhedsniveau på disse computere, så er Ubuntu den helt forkerte distro. Der ville Debian stable være langt mere at foretrække. Den kan du endda bygge op helt fra bunden og undlade alt andet end det nødvendige på computerne.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror heller ikke Debian, eller nogen anden variant, ville være det rigtige. Vil man selv vælge pakkerne der skal installeres kan man i øvrigt vælge Ubuntu minimum eller Ubuntu Core som ikke er mere end 35MB.

Vil man selv stykke det hele sammen er det nok nærmere Arch, Gentoo eller Linux from scratch man skal vælge.

Hvis du vil vide mere om de forskellige mappe struktur bør du læse LSB:
http://www.linuxfoundation.org/collaborate/workgroups/lsb