Java problemer (Firefox crash og NemID)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
sus.thorkilsen
IRC nickname: sus

Java problemer (Firefox crash og NemID)

Indlæg af sus.thorkilsen »

Delt tråd siger mig desværre ingen ting, men jeg har problemer med java og netbank (Danske Bank) og da jeg teknisk er næsten analfabet, og i realiteten ikke er i stand til andet og mere end at trykke på et felt , hvor der står "download "er jeg på spanden.

Her er mit problem, da jeg i går skal logge ind på danske netbank, kommer der følgende besked:
"The application's digital signature has been verfied. Do you want to run the application? Når jeg dernæst trykker på run, får jeg at vide at Firefox som jeg bruger når jeg skal på Danske Netbank "crashed", og prøver jeg igen,sker det samme.

Kloge hoveder - jeg læser lidt hist og pist skriver at jeg kan få løst problemet ved at downloade en Java Version 7 Update 5.
Jeg bruger fortsat Ubuntu 10.04 tror jeg den hedder, har aldrig kunne finde ud af, hvordan jeg kontrollerer hvilken version jeg rent faktisk bruger, og når jeg bruger den gamle version det fordi min søn siger, at det er den letteste at arbejde i, men prisen er så at denne version ikke længere opdateres.
På forum har jeg i øvrigt læst at mange har svært ved at vænne sig til den nyeste ubuntu version, at man skal bruge taster mere end mus (hvad jeg ikke er god tid) og at startsiden er uoverskuelig, og at man ikke kan se hele startsiden på éngang, vel sagten fordi den kan så meget, og jeg har ikke brug for andet end at skrive mails og gå på nettet og somme tider hente nogle fotos, punktum finale.

Men hvordan bæerr jeg mig ad med at downloade Java, når jeg ikke kan konfigurerer selv det mest simple,.

Jeg har fundet en side, der hedder JAVA downloads.

Der står, som jeg kan læse mig frem til,at man kan vælge mellem flere forskellig typer/versioner, nemlig
Linux RPM,
Linux,
Linux x64
Linux x64RPM

Jeg vil gene vide, hvilken af de 4 versioner, jeg skal vælge.

Og så står der, og det forstår jeg heller ikke,

"After installing JAVA, you will need to enable Java in your browser!!

Hvad betyder den besked, og hvad skal jeg helt konkret gøre, for at "enable Java in my browser"

På forhånd tak, jeg ved godt at jeg kan være svær at hjælpe ford imin grundlæggende viden er så uhyre begrænset, men jeg har heldigvis kunne klare mig indtil nu, og med den hjælp jeg har fået på dette forum, især af Ajenbo, han har været helt fantastisk.

Håber og beder til at jeg kan få et svar, som jeg kan forstå at bruge.

På forhånd tak og med venlig hilsen

sus.thorkilsen
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Java problemer (Firefox crash og NemID)

Indlæg af NickyThomassen »

Hej Sus
Jeg har lige oprettet en ny tråd med dit spørgsmål - det er lettere på den måde :)

Jeg kan så desværre ikke rigtig hjælpe, da min viden på området ikke er så stor. Men har du kigget på det her indlæg?
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=15645

Det er en samling af forummets viden om Java-problemer, og for Firefox virker denne her løsning for en del brugere:

Efter at Firefox er blevet startet, udføres disse få skridt:

I adresselinien skrives "about:config" (uden parenteserne) efterfulgt af enter
Hvis du bliver spurgt, så trykker du ja til at være forsigtigt
I filterlinien indsættes "dom.ipc.plugins.java.enabled" (igen uden parenteser)
Der kommer kun ét resultat; det skal der dobbeltklikkes på, så værdien bliver "true"
(kommer der ingenting frem, så er Java sikkert ikke installeret korrekt)
Derefter lukkes fanen / vinduet, og Firefox genstartes og skulle gerne virke ordentligt igen

Det ville være et naturligt sted at starte, og hvis du har brug for hjælp med vejledningen må du endelig sige til.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Okay - Here goes the turtle :D

Mit forslag til dig vil være at få dig op på en Ubuntu 12.04 LTS, da denne version er supporteret i 5 år.

Din Update-Manager skulle kunne gøre dette for dig med denne kommando i en terminal - ctrl+alt-t :

Kode: Vælg alt

sudo update-manager -d

Dette skulle starte din update-manager MED en mulighed for at vælge at opgradere til version 12.04. Følg herefter instrukserne på skærmen, så du får en grafisk opgradering.

Du kan også, inden du prøver en opgradering lige prøve at køre disse kommandoer i terminalen, som root.

add-apt-repository ppa:webupd8team/java

apt-get update

apt-get install oracle-java7-installer

Firefox er også kendt for at ville crashe i nogle udgaver - Derfor kan du også prøve at installere Mozilla Nightly Browser, som bliver opdateret dagligt:

add-apt-repository ppa:ubuntu-mozilla-daily/ppa

apt-get update

apt-get install firefox-trunk

Det gælder for alle givne kommandoer, at de skal køres som root.

Jeg kører selv med Mozilla nightly og Java 7 fra Oracle, og det spiller bare.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg er sådan set enig med Jimmy, men prøv om ikke det er nok at opdatere til 12.04, og ændre Java som han beskriver, da jeg regner med at dette vil løse problemet.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Lad mig vide om du vælger at opgradere til 12.04, så skal jeg hurtigt guide dig frem til at få din 12.04 til at ligne den version, du har været vant til.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jimmyfj skrev:Lad mig vide om du vælger at opgradere til 12.04, så skal jeg hurtigt guide dig frem til at få din 12.04 til at ligne den version, du har været vant til.

Åhh ja, 12.04 er jo med Unity, men det løser vi da nemt med:

sudo apt-get install gnome-shell

og så ændre det ved login.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
sus.thorkilsen

Jimmyfj skrev:Lad mig vide om du vælger at opgradere til 12.04, så skal jeg hurtigt guide dig frem til at få din 12.04 til at ligne den version, du har været vant til.

Hvis det virkelig er det bedste jeg kan gøre for at komme på netbank, kan jeg ikke se en anden udvej end at sige 10000 tak for dit tilbud. det næste er så, hvordan opgaven gribes an rent praktisk, fordi jeg er vitterlig sådan en amatør, at jeg er nødt til "at have én i hånden"
mvh sus.thorkilsen
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Du skal ikke være bange for at opgradere dit system. Hvis du gør det her i weekenden kan jeg sidde online her på forum mens du gør det. Jeg kan også lave en guide, du kan printe ud, eller læse online, mens du opgraderer. Det er let nok, hvilket du også vil få at se, når først vi kører.

Alle de fine kommandoer venter vi med til hoved-systemet er opgraderet og fungerer. Og det VIL fungere. Jeg tror ikke din hardware er så ukorrent at det skulle give nogen form for problemer - Du siger bare til, jeg er klar :)

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Og tag en backup af vigtige data, før at du begynder med at opgradere.

sus.thorkilsen

Jimmyfj skrev:Du skal ikke være bange for at opgradere dit system. Hvis du gør det her i weekenden kan jeg sidde online her på forum mens du gør det. Jeg kan også lave en guide, du kan printe ud, eller læse online, mens du opgraderer. Det er let nok, hvilket du også vil få at se, når først vi kører.

Alle de fine kommandoer venter vi med til hoved-systemet er opgraderet og fungerer. Og det VIL fungere. Jeg tror ikke din hardware er så ukorrent at det skulle give nogen form for problemer - Du siger bare til, jeg er klar :)

Hej Jimmy, kunne desværre ikke vende tilbage i week-enden fordi jeg skulle passe børnebørn.
år jeg går ind på stedet "om ubuntu" kan jeg læse at jeg bruger ubuntu 11.04.
Kan jeg opgradere direkte fra 11.04. til 12.04, eller skal det ske via én eller to versioner mellem de to ?

Der er en der skriver at jeg skal sørge for at tage en back-up, hvordan gør jeg det ? med et usb stik eller andet.

Hvis du vi have ulejlighed med at skrive kommandoerne ned,trin for trin tror jeg det vil være en god måde at starte på.

Til en begyndelsen vil det være mig alt nok at du sender mig de første indledende kommandoerne, så jeg kan danne mig et indtryk af, især det tekniske niveau.

Jeg holder øje med siden i morgen for at se om du har svaret, jeg er ikke hjemme tirsdag og onsdag.

jeg kan ikke se rettere end at det må tage den tid det tager.

med venlig hilsen
sus.thorkilsen
sus.thorkilsen

TitanusEramius skrev:Hej Sus
Jeg har lige oprettet en ny tråd med dit spørgsmål - det er lettere på den måde :)

Jeg kan så desværre ikke rigtig hjælpe, da min viden på området ikke er så stor. Men har du kigget på det her indlæg?
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=15645

Det er en samling af forummets viden om Java-problemer, og for Firefox virker denne her løsning for en del brugere:

Efter at Firefox er blevet startet, udføres disse få skridt:

I adresselinien skrives "about:config" (uden parenteserne) efterfulgt af enter
Hvis du bliver spurgt, så trykker du ja til at være forsigtigt
I filterlinien indsættes "dom.ipc.plugins.java.enabled" (igen uden parenteser)
Der kommer kun ét resultat; det skal der dobbeltklikkes på, så værdien bliver "true"

Hej Titanus Eramius,

Du var den første der reagerede på mit spørgsmål, men bare det at skulle skrive en kode ned, gør mig helt forskrækket, så jeg håbede der kom et forslag, der var super enkelt.
Det gjorde der så ikke, tværtimod viste det sig, at dit forslag måtte være det letteste for mig at udføre, så her i aften hen imod midnat vovede jeg forsøget og HURRA, det virkede, og jeg går ud fra, at når det har virket én gang, så virker det også fremover, hvorfor mit problem kan registreres som løst.

Tilbage står, at jeg er ked af, at jeg fulgte min søns råd om at holde fast ved min nuværende ubuntu udgave 11.04, fordi den der kom efter, ifølge hans mening formentlig ville opleves af mig, som meget svær at arbejde med.

Men når man , som jeg , når dertil, at systemet ikke længere sørger for løbende opgradering, så kommer man vel netop ud i de problemer som jeg løb ind i med hensyn til firefox og java.

At opgradere min ubuntu 11.04 til 12.04 på egen hånd tror jeg er for risikofyldt, da jeg faktisk ikke forstår 99% af de udtryk, der bruges, med mindre altså der findes en guide for "dumme-ubuntu-brugere".

JimmyFJ var så venlig at tilbyde at hjælpe mig igennem en opdatering, men han har ikke været on-line siden fredag, så vidt jeg kan se.

Men nu er det med banken klaret, så må det andet vente, indtil der kommer en ridder på en hvid hest med et
tilbud!

De bedste hilsner og tusind gang tak,

du aner ikke hvad du har sparet mig for af besvær, for jeg kunne i dag ikke se anden udvej end at jeg måtte skifte bank.
Sus
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

sus.thorkilsen skrev:Hej Titanus Eramius,

Du var den første der reagerede på mit spørgsmål, men bare det at skulle skrive en kode ned, gør mig helt forskrækket, så jeg håbede der kom et forslag, der var super enkelt.
Det gjorde der så ikke, tværtimod viste det sig, at dit forslag måtte være det letteste for mig at udføre, så her i aften hen imod midnat vovede jeg forsøget og HURRA, det virkede, og jeg går ud fra, at når det har virket én gang, så virker det også fremover, hvorfor mit problem kan registreres som løst.

Tilbage står, at jeg er ked af, at jeg fulgte min søns råd om at holde fast ved min nuværende ubuntu udgave 11.04, fordi den der kom efter, ifølge hans mening formentlig ville opleves af mig, som meget svær at arbejde med.

Jamen jeg er da rigtig glad for at høre at det gik godt - både at netbank virker igen, og at du selv kunne fikse Firefox. Og jo, løsningen skulle meget gerne være permanent.

Din nuværende Ubuntu vil modtage opdateringer 6 uger mere, før den i princippet bliver forældet, så du har stadig lidt tid. Det er sådan så at Ubuntu bruger 2 forskellige typer af udgivelser, nogen med lang understøttelse, og nogen mellemliggende udgaver med noget kortere understøttelse.

Selvom din søn sikkert har ret, så bruger min far den nye Ubuntu uden problemer, så måske du hurtigt kan vende dig til den. Den du bør installere hedder jo så 12.04, og den vil modtage opdateringer helt frem april 2017, så den har altså 5 års understøttelse. Det betyder også, at når først du får 12.04 til at virke, så skulle du gerne kunne undgå ændringer i nogle år.

Jeg kan også lige nævne, at backup ganske rigtigt dækker over, at du bør kopier hvad du har på computeren ud på en USB-pen eller lignende, inden at du eventuelt går i lag med en opdatering. Der er altid en risiko forbundet med den slags, så det er rart at være sikret.