BjarneJ,
tak for input - jeg kigge igennem, når arbejdsdagen er ovre

Jeg håber på at der er guldkorn!
I frustration prøvede jeg lige Linux Mint (Bea) senere i går (efter at have læst at flere der havde ballade med ubuntu+wifi var gået den vej), and lo and behold - efter installation og enabling af wifi i netværkskonfiguration, kunne jeg ved hjælp af den smarte guidede setup funktion (der vist er en Mint only ting) få forbindelse via wifi. Uden brug af andet end det Linux Mint kom med. Ingen ndiswrapper eller noget.
Fornøjelsen var dog desværre kortlivet. Efter en genstart virkede det ikke længere

Der blev ikke listet nogen netværk - det eneste der kunne vælges var "wired".
Men det fortæller mig da at det drivermæssigt kan lade sig gøre.
Så er spørgsmålet om min tålmodighed slipper op, inden jeg finder en løsning. Lige nu har jeg ikke nogen voldsom "humanity to others" fornemmelse
Update: Så har jeg trawlet det meste igennem. Jeg er kommet en anelse videre med wifi - nu kan jeg da få forbindelse, med open system og WEP128. Så må jeg se om jeg kan knække nakken på wpa_supplicant så jeg kan få wpa-psk til at virke. Guiden peger iøvrigt på at man skal appende noget til
slutningen af wpa_supplicant.conf - hvorfor mon min så er tom? (har så lavet den ud fra et eksempel)
Lyden virker stadig ikke - jeg har fulgt guiden på det oplyste link, og for all intents and purposes virker lydkortet som om det er installeret. Der kommer bare ikke en dyt ud af det.